BLOG POST

RPA goed geregeld: Wat is de volgende stap?

Adem Ozdemir
January 8, 2024

RPA goed geregeld: Wat is de volgende stap?

Generated Image

Waarschijnlijk heb je al gehoord over Robotic Process Automation (RPA), binnen jouw bedrijf werken ze ermee of je werkt er zelf mee. Toen het werd geïntroduceerd binnen je bedrijf leek het erop dat alles en iedereen vervangen zou worden door een robot. Iedereen had het over robotiseren leek het wel.

Nu hoor of maak je zelf mee dat het toch niet zo hard gaat. De robots zijn wel handig, maar het vergt toch wel veel onderhoud. Je hebt 10 robots op 1 applicatie gezet en als er 1 wijziging is dan kan je 10 robots aanpassen. Daarnaast loop je nog tegen punten aan als, schaalbaarheid, complexiteit en integratiemogelijkheden. Het is tijd om te kijken naar een duurzame oplossing en strategie voor automatisering binnen je bedrijf!

De term RPA ontstond in de vroege jaren 2000, maar werd pas echt populair in de laatste 5 jaar. RPA combineert de mogelijkheden van UI-testing, screen scraping en workflow-automatisering. Vandaag de dag wordt RPA gezien als de way-to-go op het gebied van automatisering. Doordat RPA-oplossingen vaak arbeidsintensief zijn qua beheer wordt er echter ook steeds meer gekeken naar andere, betere oplossingen.  

Het is tijd voor de volgende stap, wat is de volgende stap?

De toekomst is Enterprise Automation

Enterprise Automation is een holistische aanpak van Automation. We leggen deze aanpak uit aan de hand van een groot huis. Stel je een groot bedrijf voor als een uitgebreid huis met verschillende kamers, waarbij elke kamer staat voor een afdeling zoals HR, Financiën, Marketing, en IT. Elk van deze kamers heeft zijn eigen gereedschappen en apparaten, oftewel applicaties en systemen, die ze gebruiken om hun werk te doen. Normaal gesproken werken deze kamers min of meer onafhankelijk van elkaar.

Enterprise Automation is het proces van het creëren van een slim systeem in dit huis dat alle verschillende kamers en hun gereedschappen met elkaar verbindt. Dit systeem maakt gebruik van technologieën zoals data- en app-integratie, workflow automatisering, AI, IoT, en workflowbots. Deze technologieën helpen de kamers (afdelingen) om hun gereedschappen efficiënter te gebruiken en beter samen te werken.

De orchestrator in dit verhaal is als een wijze huismeester die zorgt voor de coördinatie en sturing van dit slimme systeem. Deze orchestrator regelt hoe en wanneer informatie en taken tussen de verschillende kamers worden uitgewisseld. Bijvoorbeeld, als de HR-afdeling informatie nodig heeft van Financiën, zorgt de orchestrator ervoor dat deze informatie automatisch en op een georganiseerde en veilige manier wordt overgedragen. Dit zorgt voor een naadloze integratie en efficiënte samenwerking tussen de afdelingen.

Kortom, Enterprise Automation is het hebben van een slim, geïntegreerd en goed gecoördineerd systeem in een bedrijf dat helpt om verschillende afdelingen en hun technologieën samen te laten werken, waardoor het hele bedrijf efficiënter en effectiever wordt. Dit maakt digitale transformatie een teamsport waar iedereen aan bijdraagt.

Enterprise Automation, de kamers zijn met elkaar verbonden door middel van Orchestration.


Waar Enterprise Automation een eindpunt is om naartoe te werken is RPA een van de stappen die je kunt nemen. Je zal stappen moeten nemen om dit te bereiken, maar daar kunnen wij bij helpen!

Naar een Geïntegreerde Toekomst

De sleutel tot succesvolle Enterprise Automation is integratie (zie ook: het artikel over IPAAS van onze collega Thijs de With). Bedrijven moeten streven naar platforms die RPA, API's, AI, machine learning en andere tools combineren in een samenhangend systeem. Dit vereist een strategische benadering die de bedrijfsdoelen afstemt op de technologische mogelijkheden.

Beperkingen van RPA

Wat zijn dan die beperkingen van RPA? Laten we dat aan de hand van een verzonnen voorbeeld usecase bespreken van het bedrijf Acme.


Acme, een bank, had besloten om Robotic Process Automation (RPA) te implementeren, in de hoop om de efficiëntie te verhogen en kosten te besparen. In het begin leek alles perfect. Eenvoudige, routinematige taken zoals gegevensinvoer en het genereren van standaardrapporten werden snel geautomatiseerd, wat leidde tot een aanzienlijke tijdsbesparing.

Echter, naarmate Acme probeerde deze automatisering op te schalen naar complexere processen, begonnen de problemen op te duiken. Ze ontdekten dat hun RPA-bots moeite hadden om zich aan te passen aan taken die niet lineair of voorspelbaar waren. Zoals toen de marketingafdeling probeerde de bots te gebruiken voor marktanalyse, botsten ze tegen de grenzen van de bots, die niet in staat waren om diepgaande analyses uit te voeren of beslissingen te nemen zoals mensen dat doen.

Tegelijkertijd merkte de IT-afdeling een toename in de vraag naar onderhoud. Elke keer als een software-update werd uitgerold of een gebruikersinterface veranderde, moesten de RPA-bots opnieuw worden geconfigureerd, wat tijd en middelen kostte. Dit werd een steeds terugkerend thema, waarbij de bots vaak vastliepen na dergelijke updates. Dus werden er meer handjes ingehuurd.  De directie stelde zich de vragen of ze zo verder willen gaan? Steeds je team uitbreiden, steeds meer beheer? Of is er een andere manier om dit aan te pakken? Je bent ooit begonnen om beheer juist te verminderen, om geen spaghetti aan allerlei losse koppelingen te creëren, om sneller te zijn, maar het begint steeds meer op “oud-IT” te lijken.  


Daarnaast had Acme moeite met het integreren van de RPA-technologie met andere systemen. De RPA-bots waren krachtig op zichzelf, maar ze werkten geïsoleerd van andere systemen, wat leidde tot geïsoleerde automatiseringsinspanningen in plaats van een gestroomlijnde, organisatie brede aanpak.

De directie van Acme realiseerde zich dat terwijl RPA een krachtig hulpmiddel was, het niet de allesomvattende oplossing was die ze hadden gehoopt. Ze leerden dat RPA het beste werkt in combinatie met andere vormen van automatisering en technologie, en dat een zorgvuldige planning en integratie essentieel zijn om de volledige potentie van automatisering te benutten. Met deze nieuwe inzichten begon Acme aan een herziening van hun automatiseringsstrategie, waarbij ze menselijke expertise en geavanceerde technologieën combineerden om een meer holistische en flexibele aanpak van hun bedrijfsprocessen te bereiken.

Enterprise Automation voor jouw bedrijf

Enterprise Automation is de volgende stap in de digitale transformatie. Door verschillende vormen van technologie en automatisering te combineren, kunnen bedrijven efficiënter, effectiever en veerkrachtiger worden. Het is een opwindende tijd voor bedrijven die klaar zijn om de volgende stap in hun automatiseringsreis te zetten.  

Denk aan een gebruiker die op zoek is naar informatie en dit via een chatbot kan opvragen. Waar kan ik een pasje aanvragen? Waar vind ik informatie over een bepaalde applicatie? Hoe kan ik toegang krijgen tot een bepaalde applicatie? De chatbot voert uit, regelt het en geeft antwoord. Achter de chatbot zit Generative AI technologie met een koppeling met een Orchestrator die weer gekoppeld is met honderden applicaties binnen jouw netwerk. Allerlei repetitieve taken worden geautomatiseerd uitgevoerd, je gebruikers vinden binnen enkele seconden de juiste informatie die zij nodig hebben. Je bedrijf en je mensen zijn tevreden.  

Neem contact met ons op om dit ook voor jouw bedrijf te realiseren: info@novictus.nl

Enterprise Automation: een holistische aanpak  
Adem Ozdemir
January 8, 2024